Followers

Cara Berat Badan Aku Turun Dengan Cepat

Assalamualaikum.

Kalau cakap pasal gems, kurus ni memang kena berleter dekat kawan sebab diorang akan cakap, aku tak tahu lagi part mana yang kau cakap gemuk. Hehehe, ye lah, bukan gemuk pun aku, tapi tak semestinya tak gemuk, kita tak payah jaga badan dan berat kita kan. Tetap juga kita kena pantau kan.

Sebelum ni berat aku, aku dah puas hati. Memang nak kekalkan dan tak nak naikkan dah. Cukup stakat tu ja la. Kalau kurus lagi nanti kering kerempeng pulak.

Nak dijadikan cerita sebelum raya haji tempoh hari aku tak balik universiti lagi, aku tolong ma pergi pasang pelamin sana sini. Hasilnya memang penat sangat sangat sampaikan selera makan aku jadi mati. Sikit pun aku tak boleh nak makan walaupun perut dah pedih macam nak kena serang gastrik. Tapi mulut sikit pun tak boleh nak suap makanan. Bau makanan pun dah rasa nak muntah.

Mungkin sebab keletihan terlampau kut sampai jadi macam tu. Hampir seminggu jugak lah aku bizi dan dalam 3 hari aku bizi sampai tak sempat nak makan. Cuma minum air. Kalau makan nasi pun 2 3 mulut dah tak nak.

Lepas dah habis sibuk tu, masih lagi tak selera nak makan. Sepanjang 3 bulan cuti, aku rasa berat aku dah memang naik sebab hari hari duk baking, minggu minggu buat kek sebab bosan sangat kat rumah.

Lepas dah balik universiti aku terasa macam badan aku dah makin kurus dan ramai duk tegur makin kerempeng. Tergerak lah hati nak timbang berat. Dah timbang mak ai turun sampai 50 kg, sebelum ni aku diet bukan main 1 kg pun tak nak turun. Ni sampai turun jadi 50 kg, tetiba rasa kesian dekat diri sendiri.

Alhamdulillah dua tiga hari ni selera makan dah kembali jadi nanti makin cepat lah berat aku naik pulak.

Aku ni memang jenis kalau penat memang tak makan kot. Dulu pernah aku join EnE sampai sepanjang aku EnE 3 hari aku tak makan apa apa. Cuma minum air. Kalau makan rasa nak muntah, makan roti sekeping pun tak habis lagi separuh. Sedang kan latihan tentera EnE memang kena ada stamina kuat sebab kena berjalan jauh sambil escape dari musuh.

Korang kalau nak try kurus, try la tak makan, tengok kurus tak. Hehehe, mohon jangan ikut sebab kalau kita sengaja buat nanti pengsan. Ni kes aku memang tak sengaja, terjadi sendiri. Jadi masing boleh bertahan.

Kalau nak turun kan berat badan aku nasihatkan makan dalam kuantiti paling sedikit dan sentiasa konsisten kan senaman. Pastikan korang keluarkan peluh setiap hati. Lompat tali skipping pon boleh berpeluh, boleh je nak lompat skipping kat rumah kalau tak nak keluar joging pon. Buat hari hari in syaa Allah ada hasilnya. Jangan pulak jogging tapi makan kalahkan lemak yang dibuang masa jogging, memang tak jadi apa lah kalau macam tu.

Good luck dan all the best kepada yang tengah diet dan turunkan berat badan. Kekalkan usaha in syaa Allah berat boleh turun. Aku pun masih kena jogging petang petang untuk fit kan badan. Kalau tak hari hari ku menjadi lemau tak bersemangat. Ok ya. Good luck Cyaiyokk cyaiyokk.

5 comments

  1. Berpeluh dah berpeluh dah..
    Tapi sebab metabolisma dah slow, lambat sikit berat turun..
    So skrg nie try minum tea detox..
    Nak bagi badan dan usus sihat.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa detox pon elok kak. saya tak pernah minum detox tea tapi sye minum detox dari lemon tu. potong lemon, sedap jugak dan berkesan

      Delete
  2. Alaaa nak kurus jugak ni. Berat asyik naik bila balik kampung. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau balik kampung tak yah cakap ak iday. memang berat naik nak nakkalau raya. ehhehe

      Delete
  3. HEHEHE. tetibe dia turun mendadak macam ni kak. biasa berat jugak lela ni

    ReplyDelete