Followers

MASALAH ITU ADIL, DATANG KEPADA SEMUA ORANG TETAPI TIDAK DISERTAKAN JALAN KELUAR


ASSALAMUALAIKUM.

Setiap orang pasti akan didatangi dengan masalah masing-masing. Walau sekecil-kecil masalah, ia tetap dipanggil masalah yang perlu diselesai dengan apa cara sekali pun. Masalah boleh dikatakan satu ujian untuk menguji keimanan seseorang. Dan setiap masalah yang diberi menepati kemampuan manusia.

MASALAH ITU "ADIL", DATANG KEPADA SEMUA ORANG TETAPI TIDAK DISERTAKAN JALAN KELUAR. JALAN KELUAR HANYA MILIK MEREKA YANG MENCARINYA.

Kita ada 1000 cara untuk menyelesaikan 1 masalah. Cuma perlu memilih cara yang menyakitkan dirimu, menyakitkan pihak lain atau menyakitkan keduanya sekali. Gunakan akal dan fikiran yang waras untuk menyelesaikan masalah tersebut. Fikir dalam keadaan yang tenang dan dalam keadaan berwuduk. Nescaya kita akan dapat selesaikan semua masalah dengan mudah.

Jangan selesaikan masalah dalam keadaan yang kelam kabut, berserabut dan marah. Keputusan yang dibuat ketika sedang marah dibuat ikut hati, bukan mengikut akal fikiran yang betul.

 "Ikut hati nanti mati."

4 comments

  1. Takde hidup yang xde masalah...walau kecik tetap masalah..kalau xde masalah hidup x lengkap kan?

    ReplyDelete
  2. insaf kann., salam weekend ;p

    ReplyDelete
  3. taknak mati..heee ok bila marah g mandi...sejukkan hati dulu

    ReplyDelete
  4. sorg pakar motivasi tu kata bila kita marah tu tanda orang berjaya menguasai diri anda kah! jangan biarkan org menguasai anda.. #irrayyandotcom

    ReplyDelete