Followers

Cara Cuci Berus dan Span Make up Dengan Betul bersama Sunsilk

Memandang kan ramai yang kahwin dan ma aku mak andam. Jadinya ramai lah pengantin silih berganti yang perlu di make up kan. Dan berus berus make up haruslah dicuci dengan bersih ikut cara yang betul. Yye lah, muka orang kita kena jaga jugak. Mana boleh pakai sapu je kan. Kesian jugak lepas kahwin muka naik jerawat sebab berus kotor.

Ok, lets do it. Cara sangat simple dan menyeronokkan. Bosan bosan duk rumah, boleh lah basuh semua berus berus make up yang ada tu ya. Sesekali buat pembersihan berkala kan. Sepatutnya memang selalu kena basuh lah, kalau kerap guna berus make up basuh la seminggu sekali atau 2 minggu sekali.


Ok, pertama sekali kita perlukan syampu, conditioner dan minyak zaitun. Aku guna sunsilk sebab ambil je syampu dalam bilik air, Tak perlu nak beli baru ya. Kalau ada sabun antibacteria lagi elok. Nak tambah dettol pun boleh. Lagi begus.


Campur kan syampu dengan minyak zaitun dalam ratio 2:1 dan campur air dalam ratio 1:3, faham kan ? Sebenarnya atas kita je nak banyak mana syampu dan nak banyak mana air. 


Celupkan berus kedalam mangkuk. Celup ja, jangan kacau dalam tu, kan nanti habis bertukar keruh syampu tu. Membazir kena buat banyak kali sabunnya.


Lepas celup sabun tadi, Sapu berus yang mengandungi sabun tadi ditangan. Pusing pusing macam kita sapu dekat muka tu. Pusing sampai puas hati, dan boleh ulang step ni banyak mana pun sampai bersih dan ulang untuk semua berus make up yang kita ada.


Lepas dah siap sabun kan semua, bilas dengan air bersih bersih, lepas tu lurut berus untuk buang air yang terkumpul dalam berus. Letak conditioner dalam mangkuk dan sapu pada berus macam sapu dekat rambut kita tu. Biarkan seketika. Dan bilas dengan air lagi sekali.


Sama je step dengan span make up. Ulang je macam berus make up tu.


Lepas dan settle semua,susun atas tuala tebal. Ddan tutup kan macam kat bawah ni. Ataupun kering kan bawah panas, tapi jangan terlalu direct dengan matahari. Letak lah tepi tingkap ka tepi pintu ka sampai kering. Dan sedia digunakan.  Selamat mencuba.


8 comments

  1. senangnyee..nanti leh cuba buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. basuh semua berus mekap tu kak zatie. hehehe

      Delete
  2. Nice sharing sis. Setakat ni tak pernah lagi cuci span-span apa semua tu. Heheh. Diari Mommy Muhaimin

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni boleh la cuci guna step ni yaa

      Delete
  3. Berus jenama apa yg awak gune??

    ReplyDelete
  4. Waaa memang sedang cari cara bersihkan span muka nieee.. Tq sharing

    Jom singgah bw www.iburayyan.com

    ReplyDelete
  5. Anonymous17 January

    X berminyak ke berus tu slps bsh sis klu guna minyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila dah bilas nanti dia dah tak berminyak dah. guna conditioner

      Delete