Followers

Stress problem

assalamualaikum .

As a student, aku tahu ni masalah commmon la kan . student dengan stress memang tak kan boleh berpisah . kata orang, "student dan stress berpisah tiada".

 first,
aku stress memang sebab study la kan . sebab projek aku tak siap lagi !! kena submit lagi 2 minggu, tapi welding pon tak lagi . apalagi nak gerakkan motor . report pon kena submit . mini projek lagi . test yang bersusun susun . presentation final projek . mini projek and final projek is the different things ok .

 Second,
Student ni banyak jugak stress sebab human relationship . tapi bukan aku laa . aku tak de relationship dengan siapa siapa . aku bukan ada pakwe pon ! erk, malu ! tapi mungkin bukan dengan pasangan je . stress with human relationship ni pon boleh jadi dengan kawan sendiri . yeahh .yang ni baru aku . sometimes, gaduh2 manja dengan member tu ada la kan . tu pon stress ok !

 third,
Nak balik kampung jumpa ma ayah pon stress . bukan sebab jumpa dorang . tapi banyak kerja kat universiti kena settlekan . kalau tak balik, ma ayah buat ayat se sedih pulak . yyyaaa . i miss u too mum dad. tapi banyak sangat kerja. well journey from perlis ke terengganu bukan ambik masa 1 jam , but 10 hours yeeee .

Fourth,
sebenarnya banyak stress ni . aku nak cakap satu satu pon susah . tapi tu lah stress yang paling giant dalam hidup aku . stress yang lain tu mungkin masa akan datang dia menjelma la kan .

Lastly,
bila kau stress, jerawat pon mula lah datang jadi kawan kau kan . hah . yang ni lah paling stress !

 arrgghhh ! ooommaaaggaaaddd !

 i really hate this part . jerawat ni memang mengada . aku tanak kawan dengan kau la wehh . shhuuuhh2 .

ok, gambar kat bawah ni lawak . mungkin macam ni la aku bila stress melampau . hahaha.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

well, this is some tips yang boleh practic bila stress ni . 

bila dah mula nak rasa stress tu . tarik nafas dalam dalam, then hembus perlahan. buat dua tiga kali sampai la rasa tenang sikit. yes, benda ni bukan 1 penyelesaian masalah tapi boleh buat korang chillax sikit kan . 

next, try to think positive . ambil masa sikit, tenang kan fikiran . fikir benda benda yang boleh buat korang tenang sikit . macam ....
 " ma ayah aku buat apa ek sekarang " . "oh, nanti balik kampung ma masakkan makanan best best . yeeeyyy ! " 
haaa, macam tu laa . 

lagi, kalau aku da tension sangat sangat, aku akan call my mum . cakap la apa apa . kalau nak kongsi masalah pon boleh . tapi kalau aku, call tu pon dah hilang dah semua masalah . 

yang paling penting, bila tension pergi ambil wudhuk dan solat . lepas tu doa la supaya Allah tenangkan sikit fikiran kita ni . supaya Dia ringankan sikit beban ni . In shaa Allah Dia dengar apa yang kita mintak . 

0 comments