Followers

3 sebab kenapa kucing selalu datang pada kita ?

asssalamualaikum.

uols pernah tak pergi mana mana, then ada kucing orang tak jaga lebih tepat they call them kucing kurap ? mesti pernah kan . especially kat kedai kedai makan or pasar pasar tani .
well korang mesti macam
 " eeewwwww, kucing ni kotor dohh, asal datang kat aku ni, shuuuh2 , pergi tempat lain laaa" 
ehem, gedik sangat aku ni .

lepas tu  korang pikir, asal kucing ni datang kat aku ? kenapa tak kat tempat lain je ? orang lain ramai lagi kat sini, sini jugak yang kucing tu nampak.


haaa, ada sebab kenapa kucing tu asyik datang kat hampa jaa .

pertama, Allah sedang memberitahu bahawa makanan kita, rezeki kita tu bukan hak milik kita sepenuhnya. sebahagiannya adalah rezeki kucing itu . sebab tu kucing tu datang pada kita .

kedua, Allah sedang beritahu apabila kita memberi makanan kepada kucing itu, rezeki lain yang Allah akan ganti lebih baik. sebab 1 kebaikan itu Allah akan balas dengan 10 kebaikan yang lain. kalau tak balas kat dunia, Allah akan balas kat akhirat nanti . Allah mampu bagi lebih dari itu.

ketiga sebab Allah sedang memberitahu apabila kita tidak memberikan makanan kepada kucing itu, kita sedang menolak rezeki yang baru kepada kita. rezeki itu luas, bukan hanya pada wang. tetapi meliputi semua kehidupan. berilah pada haiwan, walaupun dia tak mampu ucap terima kasih kepada kita, tapi dia mampu berdoa kepada tuhan agar dimurahkan rezeki kepada kita .


kalau macam ni punye kucing mintak makanan konfem korang kasik satu pinggan teros . rela tak makan pon . betol idok ? mentallity sangat . comel mane pon kucing tu, dia tetap makhlul Allah dan binatang peliharaan nabi Muhammad s.w.t .
 sama jugak macam manusia , seburuk mana pon rupa dia, dia tetap makhluk Allah .  

2 comments

  1. setuju dengan leyla...bukan semua rezeki Allah bagi untuk kita alone...sometimes rezeki tuh untuk dikongsi dengan orang... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu kak , org kte sharing is caring .

      Delete