Followers

tips : segar sepanjang hari dibulan puasa

helo helo hye .
entry ni aku nak kongsi sikit rahsia aku macam mane berpuasa jauh dari family dan mase tu kau akan rase,

'alaaaa, malas nye nak sahur, pagi pagi buta kau kena pergi kafe beli makanan' 

ade je yang masak kat rumah, aku pon dulu masak . tapi hati hati laa, takot nanti pengetua kolej kediaman datang nak bersahur sekali kan . alaa, kalau dah jauh dengan family memang malas nak makan nasi bagai kan . kat rumah ye lah, bangun bangun makanan dah terhidang atas meja . *terok benau kau .

hah, tak payah lah risau sangat, korang boleh je sahur dan still kuat sepanjang hari tuu .
tak de la lemau semacam je kalau kelas sampai pukol 6 petang kan .

rahsia dye ni .
yes, kurma . aku tak de pon ambil supplement apa apa time puasa nii . kurma ni adalah satu supplement yang sebenar dan yang jitu . hahaha . eh, betol. tak tipu . kurma ni paling pantas proses penyerapan dan memberi tenaga pada tubuh badan .

tak kisah la korang makan kurma yusoff taiyyob ke tak tayyob ke .

so, ni petua yang ma aku ajar . ambil 11 biji kurma . makan 4 biji pertama, minum air 4 teguk . makan 4 biji kedua, minum air 4 tegok . last sekali makan semua, means ada lagi baki 3 kan . lepas tu boleh minum air sebanyak mana yang nak .

lagi satu, pastikan kuantiti air dalam badan cukup la . supaya korang tak dehidrate nanti . tu je la yang aku amal setakat ni, tak de pon merungut lapar bagai . releks je . penat tu still ade dengan kehulur kehilir ke kelas . tapi tak de sepenat tak sahur langsung kan .

hah, lagi korang jangan la makan benda benda pedas like kari and so on . boleh nak makan , tapi jarang jarang and jangan terlalu pedas . dan lagi 1, jangan ambil instant food terutamanya meggi . pantang la sebulan meggi tu kata ma .

bukan apa, nanti terkena gastrik sapa yang susah kan ?

ni je tips yang aku amalkan . renung renung kan dan selamat beramal .
assalamualaikum .

2 comments

  1. wow tips bguna dear..kurma mmg best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep dear . mkn sahur, 1 hari kenyang .

      Delete