Followers

KENAPA SELALU RASA LAPAR ?

Hai Assalamualaikum readers .

Pernah tak korang rasa lepas makan tak sampai sejam, korang dah mula rasa lapar balik ? 
Aku tak payah cakap laa, memang selalu macam ni. Mulut asyik nak makan jaa. Sebab tu pipi dah macam kena pam.

Tapi sebenarnya sebab metabolisma berkerja cepat, badan memerlukan lebih tenaga, tak cukup tidur, dehyrdated.

KONFIUS DAHAGA KE LAPAR ?

Dehydreated? apa kaitan dengan lapar ? Kaitan dia sebab akal kita konfius antara dahaga dan lapar, jadi kita memilih untuk cakap "aku lapar laa". Betul tak tipu. Semalam aku jadi macam ni, aku banyak makan masin dan manis, tapi tak minum air. Hasilnya sampai ke malam aku masih lagi rasa lapar dan makan tak henti sampai malam. 

Badan memerlukan lebih tenaga ? Ya, lepas turun dari gunung, aku makan macam tak nak kalah, asyik nak makan. Selalu nya memang macam tu, kalau join aktiviti yang memenatkan aku memang kurang makan, dan lepas dah habis aktiviti kau tengok la aku makan macam membela.

Antara yang boleh menjadi sebab lain adalah:

DIET.

Pengambilan makan yang mempunya high glycemic index dan high glycemic load akan menyebabkan pengeluaran insulin yang tinggi dan gula dalam darah menurun. Jadi akan menyebabkan korang berasa cepat lapar. Nak diet boleh tapi kena ambil protein, fiber, carbo dengan seimbang. 

KALAU STRESS MESTI NAK MAKAN.

Tak hairan lah bila studen dah sambung belajar dekat universiti masing masing balik kampung nampak gemuk dan tak terurus. Sebenarnya bukan bahagia tapi STRESS! Nak nak student overseas, mesti macam gemuk gemuk serabai, sebab streess overload tahu tak. Tapi otak bergeliga uols. 

Kalau strees, bukan nak makan nasi, tapi nak makan coklat, kek, air manis, Kau ghasa ?

EMOSI TAK STABIL.

Siapa kat sini kalau sedih nak makan, gembira nak makan, bosan nak makan, ? Angkat tangan sebab kita geng.  Jadi lapar ni sebab sedih ka? kecewa ka? gembira ka? Sebenarnya semua emosi boleh mendorong kita makan. HAHAHAA.

MAKAN TERLALU CEPAT.

Ni pun jenis aku jugak. Makan macam nak pergi perang kata orang. Tup tup dah habis. Kawan aku baru sampai separuh.

Kalau makan cepat sangat, mungkin otak tak boleh nak fikir dengan tenang sama ada kita dah kenyang atau akan lapar dalam masa singkat. Ye la tu teori aku. Mengarut. Tapi kalau makan terlalu laju memang akan cepat lapar kot.

TAK AMBIL SARAPAN.

Sarapan tu penting ya anak anak. Walaupun hanya sekeping roti, tetap juga dipanggil sarapan. Hidangan yang paling penting adalah sarapan. Penting untuk badan dan otak. Kalau pagi pagi tak sarapan lepas tu pergi sekolah memang lemau la. Ilmu pun tak berapa nak masuk dalam kepala.

"Breakfast like a king. Lunch like a queen. Dinner like a begger" 


7 comments

  1. Saya selalu sarapan minum kopi dan 2 keping roti sahaja setiap hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. even roti dua keping pun dah ok asalkan sarapan

      Delete
  2. sarapan adalah makanan yang saya takkan tinggal hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama. kita pun memang tak tinggal breakfast. kalau tinggal mmg x senang duduk laa

      Delete
  3. setuju tu lela. sarapan memang penting. lunch tak makan pun xpe. tapi kita ni memanjang nak makan. HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  4. Saya suka makannnn

    ReplyDelete
  5. nice share.. setuju.. kalau x sarap, nnti lunch mula la makan gila2, konon nk qada lapar pagi tadi.. hahaha..

    ReplyDelete