Followers

CERITA DI SEBALIK VIRAL #ISTANDWITHAHMAD

CERITA DI SEBALIK VIRAL #ISTANDWITHAHMAD


Cerita tentang Ahmed ni telah menjadi viral di twitter pada hari ini. Nak tahu jugak apa verita Ahmed ni sampaikan melibatkan Mark Zuckerberg dan President Obama. Hebat kanak kanak Islam ni. Walaupun pada mulanya dituduh tetapi akhirnya mendapat perhatian dari seluruh dunia.

Cerita Ahmed bermula apabila Ahmed Mohamed membawa jam elektronik buatan sendiri ke sekolah Texas, beliau berharap guru-gurunya akan kagum dengan kepintaran beliau. Sebaliknya, Ahmed mendapati dirinya di tengah-tengah antara rasisme dan keganasan selepas dia dibawa dari sekolah, di gari kerana guru berpendapat peranti jam elektronik yang dibawa itu adalah bom.

Pada hari Isnin, Ahmed, 14, membawa peranti elektronik, koleksi wayar dan Gizmos elektronik, untuk High School MacArthur di Irving, berhampiran Dallas. Budak, yang tidak pernah berdepan masalah sebelum ini, akhirnya dihantar ke pejabat pengetua dan dipersoalkan oleh empat pegawai polis. Mereka yang memakai T-shirt NASA, dari kampus di gari dan membawanya ke pusat tahanan belia di mana beliau telah di cap jari dan kemudian dikeluarkan kepada ibu bapanya.

Pada hari Rabu, selepas bantahan yang menggemparkan media sosial dan bergema di koridor kuasa termasuk White House, pegawai Texas mengumumkan bahawa Ahmed tidak akan dikenakan bayaran kerana memakai NASA T-shirt kini semakin terkenal, Ahmed memberitahu pemberita beliau gembira bahawa caj tidak dikenakan. Katanya, beliau belajar satu pengajaran penting yang boleh digunakan untuk semua orang.

"go for it," kata Ahmed kepada pemberita pada sidang akhbar di televisyen. "Don’t let people change who you are even if you get a consequence for it."

Ahmed juga mengucapkan terima kasih kepada penyokong beliau yang membantu kesnya menjadi viral..

"Thank you to all my supporters on Twitter, Facebook, all social media," katanya. "Thank you all for helping me. I would never have got this far if it wasn’t for you guys"


Beberapa jam selepas laporan pertama kejadian itu, muncullah beratus-ratus ribu tweet di bawah tag #IstandWithAhmed. Kumpulan hak awam termasuk Majlis Hubungan Amerika-Islam dan Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika bergegas ke pertahanan kanak-kanak itu dan mengutuk apa yang mereka namakan reaksi keterlaluan oleh pihak berkuasa.

Kejadian itu membawa kepada pencurahan sokongan dari orang kaya dan berkuasa seperti Presiden Obama dan Facebook Ketua Eksekutif Mark Zuckerberg menjemput pemuda itu singgah.

Mark Zuckerberg untukIStandWithAhmed: "If you ever want to come by Facebook, I’d love to meet you. Keep building. "

"JCool clock, Ahmed. Want to bring it to the White House? We should inspire more kids like you to like science. It’s what makes America great, "kata Presiden dalam tweet.

White House berkata kanak-kanak itu boleh datang ke malam astronomi yang dianjurkan. Ahmed berkata, beliau akan menerima jemputan.

 sumber : http://www.latimes.com/nation/la-na-i-stand-with-ahmed-student-20150916-story.html

3 comments