Followers

DIA MASIH BUKAN JODOH AKU

Assalamualikum.

*Maaf entry kali berkisar pasal jodoh sikit. Taknak baca boleh skip entry ni*

Jodoh. Ajal. Maut. semua dekat tangan Tuhan. Kita manusia hanya merancang, tetapi Tuhan yang mengetahui segala perjalanan hidup kita. About a guy that i met 2 years ago. Sampai dia buang aku tanpa sebarang kata, kisah kami tak sama macam orang lain, setahun jumpa 1-2 kali je. dalam 2 tahun baru keluar sekali berteman ank saudara. Yang lain semua datang rumah parents kalau nak jumpa so memang tak cakap banyak lah, parents yang cakap. LDR is not easy guys but i prefer LDR for me sebab tak banyak jumpa tak banyak lah cenderung untuk buat apa apa yang tak patut. Yes, jaga diri sendiri tu lebih utama.

Dekat sini aku bukan nak cerita pasal love story tapi nak cakap pasal jodoh. Bila Allah tak tetapkan
 jodoh kita dengan dia maka dia bukan jodoh kita, How hard you try to keep the relationship, bila Allah kata bukan maka bukanlah. Hati manusia ni cepat berubah, walaupun hati kita tak berubah, Allah akan menggerakkan hati pasangan kita untuk berubah.

At first memang aku tanya dekat tuhan. WHY? Kenapa aku masih lagi gagal dalam hubungan ni walaupun bukan cinta monyet dah. Aku dah jaga hubungan ni, both side family pun dah kenal. Jawapan dia, dia bukan jodoh yang terbaik untuk aku dan aku bukan jodoh yang terbaik untuk dia sedangkan Tuhan dah aturkan yang terbaik untuk kita.

Dalam aku tengah serabut fikir kenapa sampai boleh jadi macam ni, kenapa dijadikan salah aku sedangkan itu bukanlah satu kesalahan. Aku bangun tengah malam dan tahajud, sungguh besar nya sebuah tahajud tu. Aku mintak Tuhan tunjukkan kenapa jadi macam ni, kalau bukan jodoh aku, tunjukkan. Tabahkan hati aku dan redha kan semua ni.

Bangun setiap malam, maka Allah tunjukkan perkara sebenar. Sehingga aku rasa macam kena tikam, aku dah tak nangis, aku bangun tahajud lagi, mintak Allah tenangkan aku dan aku rasa tenang. Sungguh tenang sampaikan aku dah tak rasa sikit pun sakit tu. Well said, kuasa tahajud ni memang dasyat. Walaupun kita tak hafal doa2 dalam tahajud, buat lah seikhlas hati, cakap lah dengan Tuhan walau dengan apa cara sekali pun, Sesungguhnya dia Maha Memahami. Menangis lah depan dia, sesungguhnya Dia sukakan pujuk rayu kita. Sesungguhnya dia pemilik cinta abadi.

Biarlah dia bahagia dengan cara dia dan aku bahagia dengan cara aku. Aku masih punya kedua ibu bapa untuk dibahagiakan. Mereka kunci kebahagiaan aku. Pasal jodoh, "ma tolong carikan" sebab aku dah malas nak ambil pusing. Siapa pun calon ibu bapa aku, aku terima sebab tak ada ibu bapa nak anak dia derita kan.

So guys, aku cerita dekat sini bukan untuk cerita kiah cinta, cuma kisah perjalanan hidup aku yang suatu hari aku perlu ingat. Di sini semua kenangan jatuh bangun hidup aku supaya bila suatu hari aku dah bahagia, aku baca ni balik aku akan sedar yang dulunya aku pernah derita tapi dengan cara kecewa ni tuhan bagi aku bahagia waktu tu. Supaya aku sedar yang tuhan selalu ada untuk aku, nikmat Allah tu selalu ada cuma perlu disyukuri dan diingati.

Untuk kawan yang diijab kabul bulan ni, ramai betul yang kawin raya haji ni, semoga hubungan korang kekal hingga ke Jannah. Maaf sebab tak dapat hadirkan diri. Baru je habis kerja Pentauliahan Diraja Universiti Awam.Nanti aku update lain.

12 comments

  1. kita dah doa yang terbaik tiba2 jadi yang tak diingini maksudnya Allah ada yang lebih baik menanti untuk kita. yakinlah Dia takan sia-siakan hambaNya. its oookay adik manish.. love will come to those who wait dengan sabar. takpa lambat tu kadang2 manisnya lagi terasa =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betull. Allah dah tahu jalan cerita kita macam mana. mesti yg ni bukan yg terbaik untuk kita kan. sabar je lah

      Delete
  2. Betul tu..mengadu kat Allah je yg terbaik..semoga ceria2 selalu :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa Allah ameen. bila cakap dengan Allah memang kita rasa macam xde org, tpi kita akan rasa tenang dan cara balasan dia lain kan

      Delete
  3. sedihnya. anggap je ada hikmah utk apa yang berlaku. jodoh tengah sesat tu cari awak :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila echaa cakap sedih, then i baca balik post i dan i rasa mcm sedih pulak cara i tulis tu. HAhahahaha. orang yg hayati dan baca setiap satu kata2 tu akan rasa sedih kan. kikih. tulah, haishh jodoh ni pun, jgn sesat lama2 please.

      Delete
  4. pernah juga kena macam ni - ditinggalkan a.k.a curang. dia la yang curang. tapi sehari je kc nangis. kc fikir buat apa nangis lama lama meratap pasal laki yang pengecut macam tu kan. bersyukur kerana Allah tunjuk awal-awal. #positif


    chaiyok lela! kita masih muda gituwwww hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah bnyk kali dia curang, lela bg peluang. but this time dah la. penat. lela tunggu jodohh dari Allah je. yang tu yg terbaik. kann muda lagi kann.

      Delete
    2. dah bnyk kali dia curang, lela bg peluang. but this time dah la. penat. lela tunggu jodohh dari Allah je. yang tu yg terbaik. kann muda lagi kann.

      Delete
  5. you worth seseorang yang sesuai dan lebih baik. satu hal yang pasti -- patah tumbuh hilang berganti ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. i hope soo. thanks dear. pray for me okay

      Delete
  6. Semoga dipermudahkan jodoh dan segalanya. Aamiin...

    ReplyDelete