Followers

5 REALITI PALING PAHIT KEHIDUPAN DI UNIVERSITI

Bila kawan-kawan lain tengok kita masuk universiti, tentu semua akan cakap.. ' wahhh bestnya kau masuk universiti'. Sebenarnya banyak kepahitan yang perlu lalui ketika belajar diuniversiti. Tapi bagi aku, yang pahit tu lama kelamaan akan jadi manis. Kenangan pahit tak selama nya akan jadi pahit. Cuma mampu atau tak kita nak kunyah hempedu dan telan semasa hari kejadian. Itu sahaja.



DUIT

Pahit pelajar universiti tak lain tak bukan adalah DUIT. Paling tak boleh nak lari dari masalah ni. Untuk peminjam PTPTN macam aku ni, masalah akan timbul awal sem dan akhir sem. Awal sem memang PTPTN masukkan duit lambat sikit. Tengah sem enjoy bagai nak rak. Akhir sem, duit habis baru lah nak menyesal. 'Andai masa boleh diundur'. Tapi jimat mana pun, memang tetap akan bermasalah dengan duit. Mana tak masalah bila makan kau semua kena makan kat kedai, lain lah kalau kolej kau benarkan bawa barang dapur, peti. dapur masak dan sebagainya. Boleh lah masak kat kolej ja. Makan kat kedai paling jimat pun Nasi Bujang. Tea O ais. Nasi bujang RM2.50, Tea O ais RM1. Sekali makan RM3.50. Takkan hari-hari nak hadap nasi bujang. Nasi goreng RM4. Ni harga di Perlis ya. Bukan Johor atau KL.

HILANG KAWAN

Yang ni aku rasa paling sakit dan aku sendiri pernah rasa benda ni. Mula nya kawan sampai mati. Baik semua benda buat sama-sama. Lepas nampak satu keburukan kita, umpat keji dibelakang dan semua keburukan lain dikeluarkan. Akhirnya terpulau dan hilang kawan yang awalnya baik sampaikan tidur pun satu katil. Tapi kalau kena macam ni, cepat-cepat la jadi positif. Dan ingat, berkawan biar seribu, tak semua orang akan suka kan kita. Jadi, keep positive and keep going. Move on dude!

MASALAH CINTA

Ni pun bagi aku kes yang tak sepatutnya dicari ketika belajar di universiti. Sebab masa diuniversiti, luangkan masa dengan kawan-kawan. Bila ada buah hati, satu pilihan yang perlu dibuat antara hilang kawan atau hilang awek. Bagi aku kawan dan awek tak boleh bergerak seiring. Masih ada pertelingkahan dibelakang walaupun mulut cuma mengatakan ' tak apa, u keluar lah lepak dengan kawan u, i ok ja'. Semua tu adalah dusta belaka.

HOMESICK

Aku berani cakap korang takkan ingat nak balik kampung selagi korang bergelak tawa dengan kawan-kawan, korang akan ingat nak balik kampung bila ditimpa masalah, bila tak ada duit, kena tikam belakang dengan kawan sendiri, bila putus cinta. Heehehe.

KAWAN STUDY TAPI KAU TAK TAHU NAK STUDY APA.

Ni yang tengah jadi dekat aku sekarang. Kawan-kawan study nak ambil final. Tapi aku tak tahu nak study apa. Sebab paper final aku 2 ja. Dua dua paper yang tak perlu study sangat. Tapi jadi stress sebab orang lain study tapi aku tak tahu nak buat apa.


15 comments

  1. Duit tu memang selalu sangat. Huhuhu !

    ReplyDelete
  2. Duit tu memang selalu sangat. Huhuhu !

    ReplyDelete
  3. ahahha.. mc terkena je ms stadi dlu

    Jom join GA cik en yang terbaru : Give Away Bernilai RM500 by Nurfuzie & Mamalink

    ReplyDelete
  4. Anonymous04 January

    fail paper pun pahit jugak

    ReplyDelete
  5. Anonymous04 January

    saya yang komen kat atas tadi

    -fndrocka

    ReplyDelete
  6. Homesick itu perkara biasa. Huhu. Nak2 lg Bila boleh balik time cuti sem panjang je. Sobs.

    ReplyDelete
  7. best la tu tak payah study sangat untuk final exam..hehe

    ReplyDelete
  8. kalau sy dulu, yg plg pahit adalah saat menerima keputusan exam...waaaaaarrghhh study penat2 tp x dpt A

    ReplyDelete
  9. Yang pahit itulah yang akan jadi kenangan kita masa akan datang and maybe thise kenangan akan buat kita tersenyum bila kita teringat kembali :)
    Go go Chaiyok Lela :)

    ReplyDelete
  10. hehehehe.. tu la cabaran jadi pelajar.. Duit-Cinta-Dan-Study..!!
    tapi itu lah juga yang akan jadi kenangan manis nanti.. :)

    enjoy your moment okey..
    smile.. :)

    ReplyDelete
  11. semua tu memang pahit, tapi akan jadi kenangan manis ;)

    ReplyDelete
  12. Hahah, sama. Saya pun selalu merasa terutama yang no 1 dengan 2.

    http://angellovesoldier.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. cabaran.. hehe dulu time sekolah.. lisa pagi keje anto kuih2... anto mak pi pasar..

    ReplyDelete
  14. hahaha memang paling benci tgk org lain study huhu

    http://messarah.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. wehhh tau tak pa. duit tu selalu memanjang je tak de. adehhhhhh

    ReplyDelete